۵ فیلم تئاتر جدید پخش میشود
تاریخ انتشار: ۲۰ مرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۹۱۷۳۵۰
هفته جاری ۵ فیلم تئاتر از طریق فضای مجازی برای علاقهمندان به تئاتر از سایت نمایش نت پخش میشود.
قدس آنلاین: پخش فیلم تئاترهای نمایش نِت در هفته سوم مرداد و از دوشنبه بیستم تا جمعه بیست و چهارم با ۵ فیلم تئاتر جدید در خدمت مخاطبان و علاقمندان این هنر نمایشی خواهد بود که جدول پخش این آثار به شرح ذیل است:
فیلم تئاتر خارجی ” هملت HAMLET”
دوشنبه ۲۰ مرداد ماه از ساعت ۱۸ با پخش فیلم تئاتر خارجی ” هملت HAMLET” نوشته : ویلیام شکسپیر و کارگردانی : رابین لاک
فیلم تئاتر ” هملت (HAMLET ) ” هملت شاهزاده دانمارک، پی می برد که عمویش کلادیوس برای به رسیدن به تخت سلطنت پدرش را به قتل می رساند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
فیلم تئاتر ” زیر گل دسته ها ”
*سه شنبه ۲۱ مرداد ماه از ساعت ۱۸ با پخش فیلم تئاتر ” زیر گل دسته ها ” نوشته و کارگردانی سید حسین طاهری رادفیلم تئاتر ” زیر گل دسته ها ” روایتی عاشقانه مذهبی دارد .در نمایش ” زیر گل دسته ها ” عباس ملازینالی/ فاطمه توانگر / محمد جباری به ایفای نقش می پردازند .
فیلم تئاتر خارجی“رویای نیمه شب تابستان A Midsummer Night’s Dream”
*چهارشنبه ۲۲ مرداد از ساعت ۱۸ با پخش فیلم تئاتر خارجی“رویای نیمه شب تابستان A Midsummer Night’s Dream” نوشته : ویلیام شکسپیر و کارگردانی : دومینیک درومگوله
فیلم تئاتر ” رویای نیمه شب تابستان ” یک جنگل طلسم شده جای یک دادگاه ناعادلانه را میگیرد. در آتن، سرپیچی دختری از ازدواج اجباری، باعث میشود که دختر به همراه معشوقش مجبور به فرار و پناه بردن به اعماق جنگل شود. این دو نیز توسط دو جوان دیگر، که بر اساس قانون باید با آنها ازدواج میکردند، دنبال میشوند. در جنگل گروهی از بازیگران تازهکار به بازآفرینی یک نمایشنامه مشغول میشوند، در حالیکه پادشاه پریان به روشهای مختلف آنها را فریب میدهد. جنی خبیث با استفاده از شیرهی یک گل جادویی مسیر عشق را تغییر میدهد و باعث میشود که ملکه پریان عاشق یک الاغ شود؛ در انتهای این نمایش، ملکه و پادشاه پریان آشتی کرده؛ عشاق، معشوق خود را یافته و به شهر باز میگردند و نمایش با یک صحنه رویایی مراسم جشن عروسی به پایان میرسد.
فیلم تئاتر ” بازگشت مردگان ”
*پنجشنبه ۲۳ مرداد ماه از ساعت ۱۸ با پخش فیلم تئاتر ” بازگشت مردگان ” نویسنده و کارگردان : شادی اسدپور
فیلم تئاتر ” بازگشت مردگان ” جهانی پر از ترس، گناه، جنون و مرگ و انسانهایی پست و دزد و دغل کار که سرگشته به دنبال راه نجات هستند غافل از اینکه نجات دهنده …در فیلم تئاتر ” بازگشت مردگان ” الناز حمیدی، مرضیه پیمان، مهسا میرکاظمی، ابوالفضل نریمانی، کیمیا مرادی رفیق، عرفان شکوهی فر، سعید سخندانی، محمد رخشان فر، سامان اصغری، مونا مطیعی تهرانی وندا زرئی، نگین محسنی، مهسا میرکاظمی، ابوالفضل نریمانی، کیمیا مرادی رفیق، محمد اسمعیلی، پارسا پویا ارجمند، میلاد فدوی صامتی، علیرضا دهنوی، هلیا عطایی به ایفای نقش می پردازند
فیلم تئاتر ” عشق به دیکتاتور ها کمک نمی کند ”
*جمعه ۲۴ مرداد ماه از ساعت ۱۸ با پخش فیلم تئاتر ” عشق به دیکتاتور ها کمک نمی کند ” نویسنده : آرام محضری , کارگردان : هانی صالحی
فیلم تئاتر ” عشق به دیکتاتور ها کمک نمی کند ” گروهی آزادی خواه قصد تغییر نظام کشورشان را دارند. رهبر آنها مردی جوان است که در گذشته شیفته دختری بوده…..سوال اینجاست که آیا عشق و قدرت میتوانند راهی برای رستگاری انسان باشند؟؟؟در فیلم تئاتر ” عشق به دیکتاتور ها کمک نمی کند ” سیاوش قاسمی، رسول قادری، مریم ورچندی، یلدا احمدیانو هانی صالحی، آخرین حضور زنده یاد کاظم افرندنیا در صحنه نمایش به ایفای نقش می پردازند.
انتهای پیام/منبع: قدس آنلاین
کلیدواژه: فیلم تئاتر ایفای نقش می پردازند مرداد ماه از ساعت پخش فیلم تئاتر فیلم تئاتر خارجی بازگشت مردگان
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۹۱۷۳۵۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
«شهر آفتاب مهتاب» اتفاقی آوانگارد در تئاتر دهه ۴۰
به گزارش خبرگزاری مهر، نهمین برنامه از سلسله جلسات نمایش فیلم تئاترهای شاخص با همکاری مشترک انجمن صنفی منتقدان، نویسندگان و پژوهشگران خانه تئاتر و سینماتک خانه هنرمندان ایران، چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳، به نمایش فیلم تئاتر «شهر آفتاب مهتاب» به نویسندگی علی حاتمی و کارگردانی عباس جوانمرد (محصول ۱۳۴۵) اختصاص داشت.
پس از نمایش این فیلم تئاتر، نشست نقد و بررسی آن با حضور عباس غفاری (میزبان) و سیدمحسن حسنزاده (منتقد تئاتر) برگزار شد.
عباس غفاری در این برنامه گفت: این نمایش جز اولین تجربیات علی حاتمی در ادبیات فارسی و شعر کهن است. او در ادامه نیز در آثار دیگر چنین تلاشی را پی میگیرد و آثار مهمی را خلق میکند. «شهر آفتاب مهتاب» از جمله آثاری است که فقط برای ضبط تلویزیونی آماده شده و روی صحنه نرفته است.
سیدمحسن حسنزاده در ادامه این برنامه گفت: اگر بخواهیم درباره این نمایش صحبت کنیم باید در ۲ سطر بگویم که این اثر اتفاق بزرگ و سترگی در تاریخ نمایش ما است. زیرا پیشنهاد جدیدی در متن و کار گروهی در آن اتفاق میافتاد. البته اگر بخواهیم تنها با دیدن این نمایش، گروه هنر ملی را قضاوت کنیم، کم لطفی کردهایم. زیرا این اثر تنها یکی از تجربیات گروه هنر ملی و از پیشنهادات آقای جوانمرد در آن زمان بوده است. در حقیقت پیشینه تشکیل گروه هنر ملی که به میانه دهه سی بر میگردد، اهمیت بیشتری دارد. زیرا اگر به این اتفاق از منظر تاریخی نگاه کنیم، باید بگوییم آنها در آن زمان پیشنهاد جدید، بدیع و حتی آوانگاردی را اراdه کردهاند و از همین رو باید مورد توجه قرار گیرند.
وی افزود: لازم است بگویم که شرایط هنرهای نمایشی ما تا پیش از سال ۳۲، خیلی نمود و گستردگی نداشته است. به هر حال همه این شکل از فعالیتها در خیابان لالهزار و در تئاتر فردوسی، تئاتر دهقان و تماشاخانههای کوچکی چون تئاتر نصر با متون غربی و ترجمه شدهای که معمولا خود مرحوم نوشین (به عنوان چهره شاخص آن عصر که تئاتر فردوسی را پایهگذاری میکند)، آنها را آماده میکرده، جریان داشته است. بنابراین تمام آنچه که از آن زمان به ما ارث رسیده است، متون غربی ترجمه شدهای است که پیشنهاد اجرایی به آن صورت نداشته است. شاید بتوان گفت که متون ادبی هستند که انگار برای اجرا رفتن ترجمه نشدهاند. آقای جوانمرد در مصاحبهای میگوید: «نوشین خودش واژهها را کمی صیقل میداد و باتوجه به تجربه و آگاهی که داشت آماده میکرد که در زبان بازیگر بگردد تا بتواند واژگان را به صورتی ادا کند که آن طمطراق و عصا قورت دادهگی که آن زمان روی صحنه در بازی بازیگران نمود داشته، کمتر شود. البته او نیز به اینکه متون غربی مرجع اصلی فعالیت هنرهای نمایشی ماست، اعتقاد داشته است.» با این همه این اتفاق تا بعد از کودتای ۲۸ مرداد ادامه پیدا میکند.
این منتقد تئاتر در ادامه بیان کرد: بعد از کودتای ۲۸ مرداد با آتش کشیدن تئاتر سعدی و تعطیلی کلی هنرهای نمایشی در آن مقطع زمانی، جمع کوچکی به صورت اتفاقی در منزل شاهین سرکیسیان جمع میشوند. اکثر این افراد در آن زمان هنرجویان هنرستان هنرپیشگی بودند که از بد اتفاق به کودتای ۲۸ مرداد برخورد کرده و تمام آموختههای آنها بیثمر و بینتیجه مانده بود. در حالی که عطش کار کردن و تجربه کردن را داشتند. عباس جوانمرد، علی نصیریان، فهیمه راستکار، جمشید لایق، اسماعیل داورفر، خجسته کیا تعدادی از افراد حاضر در آن جمع بودند. وقتی امروز ما به تجربیات و اتفاقاتی که در آن منزل از سر گذرانده میشود، نگاه میکنیم، میتوانیم بگوییم که آنجا یکی از جایگاهها و پایگاههایی است که بسیار در تاریخ هنرهای نمایشی ما اثرگذار است. زیرا از دل آن پیشنهادهایی بیرون آمده و اجرایی میشود که بعدها مشخصا میتواند اثرگذار باشد و جریانی را در هنر تئاتر ایجاد کند.
حسنزاده در ادامه گفت: آنچه که از عباس جوانمرد نقل میشود و ما به استناد آن میتوانیم به واژگانی چون تئاتر مردمی و ملی برسیم؛ سالهاست بر سر زبانها بوده و از سوی دولتهای مختلف با آن بازی میشود تا به تعریفی برسند ولی اساسا شاید رسیدن به یک تعریف بزرگترین اشتباهی است که در این زمینه در حال رخ دادن است. در واقع این واژگان ماحصل تلاشی است که در این چند سال در منزل شاهین سرکیسیان اتفاق میافتد. البته شاهین سرکیسیان هم بسیار به متون غربی اعتقاد داشته است و از همین رو شروع به کار کردن این متون میکند اما آنها جایی برای اراdه آنچه که تجربه کردهاندT ندارند. بنابراین همان منزل کوچکی را که در خیابان رشت با مادر خود زندگی میکند، تبدیل به محفل تمرین، گعده و گفتوگو و صحبت میکند. اما این تجربیات بینتیجه بوده و به صحنه ختم نمیشود.
وی ادامه داد: عباس جوانمرد، به این پیشنهاد فکر کرده و به سراغ یکی از متون هدایت میرود و متن داستان «درد و دلهای آ میز یدالله» را تبدیل به نمایشنامه «محلل» کرده و آن را با علی نصیریان شروع به تمرین میکنند. در حقیقت در آنجا این تلنگر که ما در متن نمایشی به زبان جدیدی برسیم که بتواند با گستره بیشتری از مردم عادی ارتباط برقرار کند، زده میشود. بنابراین تلاش برای رسیدن به این زبان در مقابل زبان ترجمهای که در آن زمان وجود داشته، نقطهای میشود که تحول اولیه را ایجاد میکند.
وی افزود: عباس جوانمرد میگوید که برای رسیدن به این زبان و در حین تمرینها، با علی نصیریان به مناطق جنوب شهر میرفتند تا ببینند که مردم عادی چطور صحبت میکنند و متوجه شوند که چطور میشود آنها را به کلام نمایشی یا دیالوگ درآورد. در نهایت فرجام این اتفاق تبدیل به اجرایی میشود که به دعوت مرحوم خانلری در دانشگاه تهران روی صحنه میآید. جوانمرد میگوید وقتی اجرا تمام شد، کل سالن فردوسی دانشگاه تهران در حیرت فرو رفته بود. چون آن مراسم مربوط به بزرگداشت صادق هدایت بود و قسمتی از آن به اجرای متن «محلل» اختصاص داشت. جوانمرد میگوید بعد از این سکوت، وقتی نور روی ما آمد، تماشاگران بدون درنگ ایستادند و شروع به تشویق ما کردند. حتی آقای سرکیسیان هم بعد از دیدن این تشویق باور کرد که ما میتوانیم به سراغ زبان و کاراکترهای دیگری در متون نمایشی خود برویم.
این منتقد تئاتر در پایان صحبتهایش بیان کرد: آنها در موقعیتی این کار را انجام میدهند که هیچ پیشنهاد جدید و زبان متفاوتی غیر از آن زبان ترجمهای روی صحنه نرفته بوده است. به این ترتیب روشنفکران آن زمان ناگهان با شکل تازهای از اجرا و زبان مواجه میشوند. در واقع این نقطه شروعی بوده است که علی نصیریان و عباس جوانمرد تصمیم میگیرند تا فاز خود را از گروهی که سرکیسیان دور خود جمع کرده بود، جدا کنند و روی نمایشهایی کار کنند که قرار است تصویری از جامعه و مردمان خودشان ارایه دهد. این جسارت در آن مقطع زمانی به قدری اهمیت داشته است که باید بگویم شاید همین اتفاق سبب شده تا ما به مرور زمان با نمایشنامهنویسان و گروههایی مواجه شویم که از دل این تجربه اعتقاد پیدا کردند که میشود اتفاق دیگری را رقم زد.
کد خبر 6095470